Een goed fundament is belangrijk

maart 19, 2010

“We kunnen  wat mij betreft nog wel een poosje door gaan”,  was een van de opmerkingen aan het eind van de laatste avond van de Fundamentenkring.  En iemand anders schreef achteraf het volgende:
“Toen ik voor het eerst over de fundamentenkring hoorde dacht ik dat het me niet veel zou interesseren, aangezien ik toch al aardig wat over de beginstoffen had geleerd. Maar toen ik voor het eerst meedeed realiseerde ik hoe weinig ik er nog echt van af wist. Al die kleine details waren nieuw voor mij. Ook de inzet van onze groep was zeer behulpzaam om steeds meer over het onderwerp te weten te komen door te discussiëren. Het was allemaal zeer boeiend. Ik heb veel geleerd. Bovendien waren er veel jonge mensen die allemaal lekker actief meededen. Ook nadat we klaar waren was het nog altijd gezellig om bij te kletsen. Soms wat eten, drinken of de Olympische Winterspelen bekijken… Alles eraan was leuk en er was genoeg vrijheid voor iedereen. Dit heeft mij persoonlijk dan ook veel geholpen door een stevige basis te creëren. Hier ben ik zeer dankbaar voor.”

Het was inderdaad een heel gemotiveerde maar ook gevarieerde groep. Van middelbare scholier tot al jaren lang gepensioneerde. De een al een leven lang in onze gemeente, de ander nog maar redelijk kort.
Maar de discussies waren steeds interessant en iedereen leerde elke avond weer wat nieuws. Voor Jing en mijzelf was het ook weer een heel leuke ervaring, ondanks het feit dat we deze onderwerpen nu al zoveel jaren hebben behandeld (voor de mensen met een goed geheugen –  de eerste fundamentenkring was al toen we als gemeente nog in Driebergen bij elkaar kwamen ).  Het blijft een geweldig iets om anderen te zien groeien in kennis en begrip van Gods woord en daar aan mee te kunnen helpen.
Als alles naar planning verloopt hebben we bij het verschijnen van dit Haven journaal ook nog een extra avond gehad over het onderwerp kerkgeschiedenis.
Even in vogelvlucht nadenken over hoe God door de eeuwen heen steeds Zijn kerk ‘in leven heeft gehouden’.
En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. Mt 16:18
Ondanks alle perioden van verdrukking, maar ook ondanks alle keren dat het zo goed ging dat ‘de kerk’ Hem niet meer nodig had en het ‘wandelen in geloof’ over ging in ‘gewoon leven volgens de religie’. Juist in die laatste periodes zie je dat er dan mensen terug grijpen naar Zijn woord en gaan zoeken naar het leven. Dat zijn de tijden dat opwekkingen ontstonden omdat mensen zich gaan verootmoedigen en God zoeken.
Voor diegenen die deze avond gemist hebben… Zie het artikel ergens anders in dit Havenjournaal (en op dit weblog): 2000 jaar kerkgeschiedenis in twee A4tjes…
We hopen nog heel veel keren deze Fundamentenkringavonden te kunnen organiseren met heel veel speciale, extra avonden over andere onderwerpen.

Geef een reactie

