Vergelijkbare verhalen?

maart 19, 2010

Een oefening in Goed Bijbel Gebruik

Zo nu en dan verzorgen Jing en ik een training voor onze collega’s. Een keer was mijn aandeel o.a. een middag studie over verantwoord bijbelgebruik. Dat is een van mijn favorieten omdat het naar mijn idee zo belangrijk is om Gods woord correct uit te leggen en te begrijpen. Maar verder waren we ook betrokken bij het toerusten van nieuwe collega’s in het omgaan met financieën. Nog zo’n belangrijk onderwerp.
Terwijl ik daarover nadacht kwam ineens bij me op dat er iets in de bijbel staat dat een perfecte illustratie is van deze combinatie van lessen.

Die twee gelijkenissen over de talenten (Mt 24,25) en over de ponden (Lukas 19).
Vaak worden die gelezen alsof ze hetzelfde zijn, maar nader bekeken kom je dan toch tot de conclusie dat er een aantal grote verschillen in zitten.
De gelijkenis over de talenten staat in de context van de toekomstige terugkeer van Christus en alles in die context gaat over of de mensen dan klaar zijn om hem te ontvangen. M.a.w. is er geloof?  Ongeacht de kwaliteiten is er maar één beloning. Dat geldt voor de dienaars in Mt 24:45-51, de tien meisjes met hun olielampen in de nacht en ook voor de knechten die de talenten kregen. Overal is de beloning hetzelfde, binnengaan in het feest van de Heer.  Maar de straf is buitensluiting – een eeuwige afscheiding van de Heer die de ongelovigen ‘niet kent’.
In Lucas echter gaat het om een andere zaak. Jezus vertelt deze gelijkenis ‘omdat Hij dicht bij Jeruzalem was en zij meenden, dat het Koninkrijk Gods terstond openbaar zou worden.’
De les uit deze gelijkenis van de ponden is dat het nog een hele tijd gaat duren voor de Heer weer komt, en dat wij in de tussentijd betrouwbaar moeten zijn. Hier krijgt iedereen hetzelfde als uitgangspunt, maar de beloning is niet voor iedereen hetzelfde maar naar ratio van de hoeveelheid ’werk’ dat er gedaan is. Gelovigen worden straks beoordeeld en beloond naar hoe ze geleefd hebben, wat ze hebben gedaan met die ene Grote Opdracht om discipelen te maken.
Dus ongeacht het feit dat deze verhalen vaak gebruikt worden om te praten over goed gebruik van ons geld (ponden/talenten) gaan ze daar eigenlijk niet over. De eerste gaat over het wel of niet aannemen van het evangelie, de tweede over hoe we leven en wat ons getuigenis is naar anderen toe… ( en natuurlijk is dat wel inclusief het gebruik van onze centen ).
In deze tijd is iedereen bezig met geld en zekerheden in dit leven. Maar uit deze twee verschillende gelijkenissen leer ik dat het daar niet om gaat… Het gaat voor ons om hoe wij leven, met of zonder geld… En voor anderen om hoe zij regeren op het aanbod van het evangelie. Dat evangelie waar wij een getuige van mogen zijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: