Benin, eerste dag

juli 6, 2010

Ik ben net terug van een hele dag ‘ in het veld’ …  En met de WK wedstrijd Ned-Ur op de achtergrond neem ik de kans waar om op de laptop van een collega even het een en ander hier te schrijven.
Gisteravond, aangekomen na een reis van 14 uur, kwam ik tot de ontdekking dat mijn baggage de overstap in Parijs niet had gehaald en ik nu dus de eerste dagen weinig heb om aan te trekken… Hopelijk komt mijn tas op Woensdag aan.

Inzegenen van een nieuwe pomp door sponsor

Vandaag was meteen een drukke dag. We hebben samen met een groep Amerikanen een nieuwe pomp ingewijd. Die was geslagen met sponsor geld van deze predikant en zijn gemeente en net vorige maand opgeleverd.
Het begon met een serie optredens van een Mimegroep (die over was vanuit Canada). In een aantal stukken maakten ze diverse aspecten van het evangelie duidelijk aan een klein maar heel geinteresseerd publiek. En na een woordelijke uitleg van het evangelie door een GAiN medewerker uit Benin zelf kwam een groep van ongeveer 20 mannen en vrouwen naar voren om aan te geven dat ze het evangelie aan wilden nemen. Daarna volgde een tijd van praten en bidden met/voor deze groep.

Het volgende onderdeel was de inwijding waarbij een aantal personen van de sponsorkerk met elkaar de plaque op de pomp vastmaakten. Verder waren er nog wat korte ‘toespraken’  van diverse kanten en werd de pomp en werd er voor de pomp en het dorp gebeden.  En natuurlijk werd er gedemonstreerd dat er schoon water uit de pomp kwam.
Voorheen haalde de inwoners van dit dorp uit een tweetal gewone putten met regenwater en of grondwater. Maar zelfs nu aan het einde van de regentijd stond daar bijna geen water in en schoon leek het ook niet.

Drime team treedt op

Na de lunch, om een uur of 3, ging de Mime groep nog een keer een aantal stukken spelen en kwamen er nog vier mannen naar voren!

Uiteindelijk gingen we weer terug naar Cotonou, de hoofdstad, en na diverse tussenstops aten we samen met de Amerikanen in een restaurant. Daar  ik tijdens het eten heb ik met de Canadese projectmanager allerlei dingen zitten doorspreken (en zag ik daar het eerste doelpunt van de voetbalwedstrijd  die nu ondertussen is afgelopen 🙂

Morgen is het een rustiger dag geloof ik met ’s morgens eerst een debriefing van de Amerikaanse groep en daarna… weet ik nog niet. Ik leef hier bij de dag, dat is in deze hitte, vochtigheid en typisch tropische tijdloosheid, volgens mij het beste. Ik hoop dat ik, na aankomst van mijn tas weer een aanvulling hier kan schrijven, misschien ook met een aantal foto’s (jammer genoeg zit mijn geheugenkaart lezer in die tas, samen met de accu van de camera ;-(  )

Geef een reactie

