Water, een teken van zegen in de Bijbel

april 3, 2013

‘Want de HERE, uw God, brengt u in een goed land, een land van beken, bronnen en wateren, die in de dalen en op de bergen ontspringen’.
Deuteronomium 8:7

In de verhalen van de Bijbel komen we op verschillende plaatsen waterputten en waterbronnen tegen. Meestal handmatig gegraven en met stilstaand (grond)water, maar ook wel met water dat ‘leeft’, vanzelf uit de diepte omhoog borrelt. En vooral die laatste waren van groot belang in het warme, droge midden oosten waar in die tijden vaak de grootte van de  kuddes de rijkdom van de eigenaar aangaven.

In de geschiedenis van Abraham en Isaac lezen we dat er soms door de herders om werd gevochten (Gen 21:25, Exodus 2:17). Het onbetwiste eigendomsrecht van zo’n waterbron was een belangrijk iets waarover goede afspraken werden gemaakt met de andere grootveehouders in de buurt (Gen 26:18-33).

Zonder water groeit er vrijwel niets, dus wordt leven voor mens en dier zo goed als onmogelijk. Maar met voldoende water bloeit zelfs een woestijn…

Een goede watervoorziening was toen, en is nu ook nog, een echte zegen.

Het is een zegen die veel mensen echter nog steeds moeten missen, omdat ze wonen op Waterputplekken waar ze niet bij dit levengevende water kunnen komen. Maar ook zij zijn belangrijk in deze schepping.

Daarom voelen wij als GAiN Water for Life ons geroepen om hen te laten delen in die zegen. Wij hebben de kennis, de mogelijkheden om hen te voorzien van het schone water dat er diep onder hun woningen in de grond zit. Wij willen hen helpen die zegen van gezondheid en de mogelijkheid van meer voorspoed te ervaren.

Pasen, fysiek en geestelijk nieuw leven

Ieder jaar vieren we als christenen de opstanding van Jezus, het bewijs dat er voor alle fouten die de mensheid gemaakt heeft en nog zal maken is betaald! Daardoor kan iedereen die daarin gelooft, die accepteert dat God alleen op grond van dat ‘plaatsvervangende lijden en sterven’  iemands schuld kwijtscheldt, vooruit kijken naar een eeuwig durend nieuw  leven op een nieuwe en perfecte aarde.

Zittend bij één van die waterputten, zo’n ‘levende’ bron die volgens de overleveringen nog door Jacob gegraven zou zijn, zegt Jezus tegen een vrouw die water komt halen: Als u de gave van God kende, en wist Wie Hij is Die tegen u zegt: Geef Mij te drinken, u zou het Hem hebben gevraagd en Hij zou u levend water gegeven hebben.”

Omdat wij daarin geloven en – op grond van de bijbel – echte waarde hechten aan de levens van mensen, waar dan ook ter wereld, ongeacht achtergrond en levensvisie, getuigen we er van dat Jezus die mogelijkheid aanbiedt. De mogelijkheid om door geloof in Hem, door het accepteren van Gods oplossing voor onze fouten, een nieuw leven te beginnen.

Daarom is het vertonen van de film ‘Jesus’ een vast onderdeel van onze nazorg na het slaan van de diepwaterbron.  We willen de mensen niet alleen een fysiek beter leven geven, maar ook de mogelijkheid om te kiezen voor een uitzicht op een echt heel nieuw  leven in de toekomst, fysiek, geestelijk en mentaal!

benin 2010

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: